Miten Venäjällä larpataan? Järjestetäänkö siellä coneja? Kuinka päästä larppaamaan itänaapuriin?
Larp-matka Venäjälle
Tänä vuonna joukko venäläisiä larppaajia saapuu Ropeconiin kertomaan paikallisesta larppaamisesta pienistä Nordic Larp -peleistä jättiläismäisiin, tuhansien osallistujien larppeihin. Perjantaina klo 18 Evgenia Burova puhuu salissa 204 erilaisista larpeista, tapahtumista ja peliyhteisöistä Venäjällä, sekä esittelee pelejä varten suunniteltuja ja toteutettuja laitteita. Esitelmää elävöittävät kuvat venäläisistä larpeista ja tarjolla on myös matkustusvinkkejä sekä tietoa viisumeista heille, joita larppaaminen Venäjällä houkuttelee. Suurin osa venäläisistä larpeista on avoinna myös ulkomaisille osallistujille ja kansainväliset pelaajat ovat erittäin tervetulleita!
Perjantaina klo 20 salissa 204 järjestettävässä LARP Communities -paneelikeskustelussa Leo Tzarev kertoo lisää larppaamisesta Venäjällä sekä paikallisista larp-yhteisöistä.
Venäläiset larpit Ropeconissa
Puheohjelman lisäksi Ropeconissa pääsee tietysti myös kokemaan larppaamista käytännössä. Suosittelemme lämpimästi kokeilemaan jompaakumpaa venäläisistä peleistämme: Court of the Last Resort pelataan lauantaina klo 12–16 ja Buddies from the Block samana päivänä klo 20–00. Kumpikin peleistä pelataan englanniksi.
Buddies from the Block
Buddies from the Block on Nordic Larp -peli, joka käsittelee kasvamista vihamielisessä maailmassa. Pelin teemoina ovat sota ja muukalaisviha nykyajan Euroopassa. Peliin mahtuu 12–25 aikuista pelaajaa.
Court of the Last Resort
Court of the Last Resortissa pääset istumaan valamiehistössä, joka joutuu päättämään kuolemantuomiosta. Peli sijoittuu dystooppiseen versioon nykyhetkestä ja sen keskeisiä teemoja ovat kriittinen päätöksenteko ja etiikka. Peli on suunniteltu 7–13 pelaajalle.
Ropecon 2018 -tapahtuman larp-ohjelmatärpit
Kaikki larp-aiheiset ohjelmat löydät Ropeconin ohjelmaoppaasta »
LARP in Russia
pe 18–19.45, sali 206
Most Russian larps are foreigner friendly and seek international participation. Come hear about Russian larping in this presentation, visa and travel information included!
LARP Communities
pe 20–21.45, sali 204
What kind of local, national, international, virtual, or other larp communities are there? How are they similar, and how do they differ? A panel discussion about larp communities around the world. Panelists include John Shockley, Massi Hannula Thorhauge, Linn Wilhelmsson, Kaisa Vainio, and Leo Tzarev.
Court of the Last Resort -larp
la 12–16, sali 215
‘By the way, what do you think about capital punishment?’
—M. and S. Dyachenko, The Execution
Let’s face it – no-one likes making choices. We try to find the golden mean, we call for objectivity and neutrality in difficult situations. You have to be responsible for the choice you’ve made. And sometimes this burden seems too heavy. If you think you are ready to take it, let’s check it. At least, in the form of a game.
‘Court of last resort’ is quite a simple game. As members of the jury, you will examine a few cases. Your work will result in the court’s decision whether to implement the extreme penalty (capital punishment) or not. We don’t expect you to make ideal decisions. You just have to choose between the two options: guilty or innocent. You can’t abstain.
The game contains issues that may seem unethical to some of you. You will probably find yourself in the situation you don’t like, and you woudn’t wish it on your worst enemy. Before the game, you will create your own character using the method we provide. Your character’s features will depend on you. We have to warn you that all the choices must be made from the players’ standpoints, not from the characters’! The characters are just masks you are wearing. That’s why we advise you to be guided by your own ethical and moral principles while creating your characters and during the game.
Ilmoittautuminen perjantaina 27.7. klo 20–22 larp- ja pöytäroolipelitiskillä Messukeskuksen eteläisen sisäänkäynnin aulassa.
Buddies from the Block -larp
la 20–00, sali 215
«I use the same words that I’ve used before, but no one hears me now. They don’t understand, they will never understand, will they?»
Have you ever thought why are others so strange? Why do they fight for values you’ll never share? How was it possible that your friends from school got so distant and different when you grew up? What happened to those who came back from or survived the war? This is your chance to know the whole story! Build you character, feel it, reflect it!
Ilmoittautuminen lauantaina 28.7. klo 11–13 larp- ja pöytäroolipelitiskillä Messukeskuksen eteläisen sisäänkäynnin aulassa.
Taking the Leap – international larping and why you should do it
la 14.00–14.45, sali 201
The international larp scene is flourishing. With larps happening all over Europe and beyond, this talk takes a look at some good reasons why you should consider stepping out into the unknown and joining the international larp community; some of the pitfalls that await you and some of the benefits that it can offer you personally and as a national/local larp scene.
Tuhannen viillon kuolema
la 12.30–16.30, sali 219
Tuhannen viillon kuolema on nykypäivään sijoittuva larppi rikkaista, köyhistä ja kaikista jota jäävät heidän välilleen. Se on larppi jossa nilkki murhataan koska pimitti siivoojaltaan viisi euroa. Tämä Ropecon-larppi on syksyllä pelattavan isomman Tuhannen viillon kuolema -pelin testi, jossa kokeillaan miten jotkin larpin ideat toimivat. Con-larppi on myös kokonainen pelikokemus, mutta kokeellinen sellainen. Tuhannen viillon kuolema -larpista lisää kotisivuilla tuhatviiltoa.fi
Pelin hahmonluonti tapahtuu Larpweaver-ohjelmiston avulla niin, että pelaaja kokoaa itse hahmonsa valmiista palasista. Pelaajan kannalta ohjelmiston käyttäminen muistuttaa nettitestin tekemistä. Kun prosessi on saatu päätökseen, pelaajalla on lista erilaisia ominaisuuksia, historiaa, luonteenpiirteitä, kytköksiä muihin hahmoihin, jne. Pelaajan täytyy lopuksi miettiä, miten ominaisuudet muodostavat järkevän kokonaisuuden. Tarkemmat ohjeet saat ilmoittautumisen yhteydessä Larp- ja pöytäroolipelitiskiltä.
8-12 pelaajalle. Pelin aikana kierretään Messukeskusta ja se vaatii jonkin verran liikkumista paikasta toiseen.
Ilmoittautuminen perjantaina 27.7. klo 20-22 larp- ja pöytäroolipelitiskillä Messukeskuksen eteläisen sisäänkäynnin aulassa.
Artemiksen käyttö larpissa
pe 20.00–21.45, sali 101D
24.2.2018 järjestettiin Helsingissä Krusadis: Punainen Aurinko -larp. Pelin aikana kaksi eri avaruusalusta miehistöineen seikkaili Jerikon alijärjestelmässä kohdaten vaaroja, NERF-ammuksia ja muutamia serverien kaatumisia. Nyt pelinjohto on saapunut kertomaan kokemuksistaan Artemis Spaceship Bridge Simulator -pelin käytöstä larpissa. Haluamme jakaa oppimaamme, että kenenkään muun ei tarvitsisi kiivetä samaa ylämäkeä oman larpin tekemisessä.
Esitelmässä käydään aluksi läpi Artemiksen karttojen ja tehtävien tekemisen perusteita sekä kerrotaan Artemiksen käytön hyödyistä ja haitoista pelin aikana. Lopussa keskustellaan yhdessä miten Artemista ja sen kaltaisia pelejä voisi käyttää tehokkaammin hyväksi larppeja suunnitellessa.
Inklusiivisempaa larppausta -materiaalipaketin esittely
la 21–22.45, sali 201
Alkuvuodesta vapaaehtoisvoimin laadittu materiaali ”Huomioi helposti – inklusiivisempaa larppausta” tarjoaa pelinjärjestäjille ja pelaajille apua inklusiivisuuden lisäämiseen ja vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin: Kuinka huomioida esteettömyys? Entä nuoret pelaajat? Tai erilaiset rahatilanteet ja sosiaaliset valta-asetelmat? Miten tuetaan kaikkien tasapuolista kohtelua?
Paneelikeskustelussa materiaalin kirjoittajat kertovat materiaalin synnystä, työstämisestä ja sisällöstä sekä siitä, miksi materiaali on tarpeellinen.
Emootiot larpeissa
su 11–12.45, sali 101D
Omat tunnekokemukset ovat pelielämysten keskeisintä sisältöä. Niiden syntymekanismien tunteminen auttaa pelintekijöitä suunnittelemaan vaikuttavaa sisältöä ja pelaajia ymmärtämään kokemaansa, ohjaamaan pelaamistaan ja välttämään epämieluisia tuntemuksia.
Emootiotutkija ja pelintekijä Simo Järvelä käy läpi tieteellisiin teorioihin pohjautuen läpi pelikokemuksen syntyä ja ilmiöitä.
Historiallisen liveroolipelin ABC
su 13–14.45, sali 204
Mikä tekee historiallisesta liveroolipelistä historiallisen? Mitä pelinjohtajan on ymmärrettävä historiasta? Millaisia sudenkuoppia on vältettävä historian suhteen? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saadaan vastaus tämän puheohjelman aikana. Puheohjelman tarkoituksena on käydä läpi sitä, että mitä asioita pelinjohtajan on otettava huomioon historiasta, jos tavoitteena on tehdä historiallinen liveroolipeli. Puheohjelma on suositeltu ensisijaisesti liveroolipelien pelinjohtajille, mutta pöytäroolipelien pelinjohtajat voivat myös saada luennosta jotakin irti.