Konsti on Ropeconille suunniteltu pöytäroolipelien ilmoittautumissovellus. Sen avulla voidaan nopeasti sijoittaa suuri määrä osallistujia heidän toiveidensa mukaisiin peleihin. Konsti tekee ilmoittautumisesta tasapuolista uusille ja kokeneille osallistujille ja imoittautua voi yksin tai ryhmänä.

Tänä vuonna Konstin kehitystiimiin liittyi uusia jäseniä ja kehityksessä keskitytään erityisesti käytettävyyteen ja käyttäjien palautteeseen. Konstia on kehittänyt Arttu Hanska ja Ropeconiitti Aatu Liimatta. Tämä vuonna tiimiin liittyivät Riikka Böök ja Ninni Aalto, jotka keskittyvät käyttäjäkokemuksen kehittämiseen ja saavutettavuuteen sekä Olli-Pekka ”Opa” Tikkanen, joka kehittää Konstille uutta algoritmia, jolla pelaajat asetetaan haluamiinsa peleihin. Kehitystiimi kokoontuu säännöllisesti parin viikon välein ideoimaan ja priorisoimaan kehitystä.

 

Konstin kehitystiimi

Arttu Hanska: Koodaa päivisin ja järjestää roolipelitapahtumia öisin. Pöytäroolipelaaja, freeformaaja, satunnainen tarinapelaaja ja larppaaja. Entinen Ropeconiitti, nykyään Konstin pääkehittäjä.

Aatu Liimatta: Kielitieteilijä, animeihminen, tietokonenörtti, pöytäroolipelaaja. Nykyinen Ropeconiitti. Osallistunut Konstin ideoimiseen alusta lähtien.

Riikka Böök: Päivisin työskentelee ohjelmistokehityksen parissa ja erityisosaamisena asiakaskokemus, käytettävyys ja saavutettavuus. Vapaa-ajalla järjestää larppeja sekä tietenkin myös larppaa. Pöytäpelaaminen rajoittuu pääasiassa Ropeconin peleihin.

Ninni Aalto: Graafinen suunnittelija, kuvittaja, sarjakuvapiirtäjä ja luonnollisesti myös pitkän linjan ropeltaja. Käytettävyys kiinnostaa olennaisena osana toimivaa suunnittelua ja viestintää.

Olli-Pekka ”Opa” Tikkanen: Tekee väitöskirjaa laskennallisesta aerosolifysiikasta. Vapaa-ajalla harrastaa niin tietokone- kuin lautapelejäkin. Kiinnostunut monenlaisista optimointiongelmista. Kehittänyt Konstiin uutta algoritmia, jolla pelaajat asetetaan haluamiinsa peleihin.

 

Kehityksen tavoitteet

Käyttäjäpalautteen avulla on tunnistettu kehitystarpeita ja löydetty bugeja. Virheiden korjaamisen lisäksi palautteen perusteella on voitu valikoida seuraavia pääkehityskohteita. Tämän vuoden pääteemana on Konstin käytettävyyden parantaminen.

Käytettävyydessä huomioidaan, että ihmiset käyttävät Konstia monilla eri laitteilla, joiden näytön koko ja selaimet vaihtelevat. Erilaisten näkymien käytettävyyttä parannetaan mahdollistamalla tiedon järjestely eri tavoilla. Tehdään myös korjauksia, joilla puututaan siihen että Konsti ei kirjaa käyttäjää liian nopeasti ulos sovelluksesta. Myös järjestelmän saavutettavuus on tarkastelun alla ja tätä myöten esimerkiksi viime vuonna käytössä ollut ”drag and drop” -pelivalinta tulee muuttumaan.

Konstin ytimessä on algoritmi, jolla pelaajat sijoitetaan peleihin ilman viivettä. Algoritmia parantamalla yhä useampi pelaaja pääsee haluamaansa peliin. Viime vuoden algoritmi tuotti jo hyviä tuloksia, mutta sen kehitystä jatketaan edelleen.

Parannamme myös läpinäkyvyyttä esimerkiksi näyttämällä pelien suosion ennen ilmoittautumista, niin on helpompaa arvioida, mihin peleihin on paljon halukkaita. Panostamme myös käyttäjäohjeistukseen ja pyrimme avaamaan Konstin toimintaperiaatteita.


Onko sinulla ajatuksia muutoksista? Onko sinulla mielessä jotain, mitä toivoisit vielä huomioitavan? Voit kertoa meille ajatuksistasi sähköpostitse:
roolipelit@ropecon.fi.