Ropeconin blogi haastatteli paitagraafikko: Ossi Elias Kannostoa vuoden 2024 con- paidan kuvituksesta ja monesta muustakin kuvitukseen liittyvästä asiasta. Ossi on suunnitellut sekä kävijäpaidan kuvituksen, että vapaaehtoispaidan kuvituksen. Blogitekstin julkaisun hetkellä vapaaehtoispaitaa ei voi enää ennakkotilata.
Esittelisitkö itsesi lyhyesti lukijoillemme?
Olen 24-vuotias opiskelija, kuvittaja ja graafikko Helsingin Kalliosta. Opiskelen toista vuotta Game Design and Production -maisteriohjelmassa Aalto-yliopistossa. Työssäni suurimpia inspiraation lähteitä ovat pelit, elokuvat, luonto, sadut ja tarinat, ihmissuhteet sekä eletty elämä. Haaveilen täyspäiväisen kuvittajan ammatista ja mahdollisuudesta tehdä työtä ja taidetta pelien parissa.
Ropecon on minulle rakas tapahtuma, joka vuosia sitten tutustutti minut pelikulttuuriin ja intohimoiseen yhteisöön, ja sai minut innostumaan rakkaasta harrastuksestani entisestään. Tästä syystä on erityisen hienoa, että minua pyydettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan tämän vuoden tapahtuman paitagrafiikat.
Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen kun ajattelet hirviöitä?
Kun ajattelen hirviöitä, mieleeni tulee juuri nyt ensimmäisenä Maurice Sendakin satukirja ”Hassut hurjat hirviöt” ja sen persoonalliset ja ikoniset hirviökuvitukset. Sitä seuraa ajatus raamatullisista keskiaikaisista hirviökuvauksista muinaisten kirjojen sivuilla ja siitä, että nämä hirviöt on kehitetty kuvaamaan ihmisyyden rumina, pahoina ja paheksuttavina pidettyjä puolia. Ne tarjoavat mielikuvituksellisen, ruumiillistetun kuvan ihmisten peloille.
Minkälaisia ovat sinusta mieleenpainuvia hirviökuvituksia?
Mieleenpainuvat hirviökuvitukset ovat niitä, jotka kertovat hirviöstä jotakin uutta katsojalleen, täydentävät hirviön tarinaa ja saavat katsojan ajattelemaan kuvasta seuraavaa tai edeltävää hetkeä. Tällaisia kuvituksia ovat esimerkiksi ne, joissa hirviö on kuvattu yhdessä ympäristönsä kanssa, keskellä dramaattista taistelua ja dynaamista liikettä, tai esitetty yhdessä sankarin kanssa siten, että katsoja saa kuvan hirviöstä ja sen mahdista suhteessa kokijaan eli tavalliseen ihmiseen. Erityisesti jälkimmäinen esimerkki inspiroi minua täydentämään kuvattua hetkeä mielikuvituksen voimin.
Millä tavalla tämän vuoden Ropeconin teema inspiroi sinua paitagrafiikan suunnittelussa?
Innostuin kuullessani, että tämän vuoden Ropeconin teema on juuri “Hirviöt”. Teema osuu suoraan omalle mukavuusalueelleni kuvittajana. Hirviöt ovat kiehtoneet minua aina, ja niitä voisi jopa kutsua yhdeksi kantavaksi teemakseni kuvituksissani. Tämän vuoden paitakuvituksen nimissä päädyin lähestymään aihetta hirviöiden monimuotoisuuden kautta. Halusin, että kuvitukseni toimii yhteydessä teeman monikkoon ja että kuvitus sisältää erilaisia viitteitä peleissä ja saduissa lymyilevistä mielikuvituksellisista hirviöistä. Tästä ajatuksesta syntyi eräänlainen maaginen, elävä ja alati muotoutuva hirviöiden massa, josta erottuu esiin hahmoja, silmiä ja raajoja. Kuvassa hirviöt nousevat nopasta, jonka silmäluku on 24, eli tapahtuman järjestysvuosi. Kuvitus linkittyy siis vahvasti mielikuvitusta vaativiin pöytäroolipeleihin, joista omakin polkuni pelisuunnittelijana sai alkunsa.
Oliko sinulla jokin tietty hirviö tai hirviömäinen teema, jonka ehdottomasti halusit mukaan kuvitukseen?
Halusin sisällyttää kuvitukseen Ropeconin logon tunnistettavan lohikäärmeen sitoakseni paitagrafiikan selkeämmin tapahtuman visuaaliseen kokonaisuuteen. Tutun lohikäärmehahmon pään voi havaita kuvituksen keskeltä, josta sen kiemurteleva vartalo laskeutuu alas noppaa kohti. Lohikäärme sulautuu osittain massaan, mutta sen siluetti on pääosin säilytetty tunnistettavaksi.
Hirviömäiseksi teemaksi voisi kutsua ajatusta elävästä massasta ja metamorfoosista, jota olen tutkinut ennenkin aikaisemmissa töissäni ja toimeksiannoissani. Teema tuntui sopivalta, kun tarkoituksena oli kuvata hirviöiden moninaisuutta roolipeleissä. Teeman mukaisesti sain ajatuksen siitä, että hirviöt nousisivat esille epäonnekkaan nopanheiton seurauksena savupilven tai massan muodossa.
Haluaisitko hiukan avata luovaa prosessiasi? Milaisia asioita vaatteisiin tulevassa grafiikassa pitää ottaa huomioon ja kuinka se vaikutti sinun työhösi?
Luonnostelin kuvan ensin Photoshopissa ja sitten hahmottelin suunnitelman lyijykynällä akvarellipaperille. Halusin piirtää kuvituksen tussilla ja musteella, koska se tuntuu minulle luontevimmalta piirtämisen tavalta. Luonnostelun jälkeen laskin tussin paperille ja ryhdyin rakentamaan kuvaa pala palalta, aina kuvituksen valmistumiseen asti. Lopulta skannasin, vektoroin ja väritin kuvan digitaalisesti sekä lisäsin ennalta määritetyt tekstit. Yhteensä grafiikan suunnitteluun ja valmistumiseen meni noin puolitoista viikkoa.
Rakastan yksityiskohtaista ja pikkutarkkaa piirtämistä, mutta sellaisia on toisinaan hankalaa painaa paidan pinnalle esimerkiksi silkkipainomenetelmällä. Tällä kertaa koetin pitää kuvituksen tyylin suhteellisen yksinkertaisena, jotta pienennettäessä tärkeät yksityiskohdat eivät katoaisi painossa. Tämä saattaa kuulostaa hassulta, koska paidan kuvitus on varsin yksityiskohtainen, mutta sitä piirtäessä on käytetty vain tietyn paksuista ja selkeää viivaa.
Vaatteisiin tulevassa grafiikassa tulee ottaa huomioon painotekniikka, kuvitettavan kuvan koko työpöydällä suhteessa painettavaan kokoon sekä yksityiskohtien määrä ja tiheys niin, että kuvituksen laatu ei kärsi, esimerkiksi jos kuvitus on piirretty aluksi suurempaan kokoon ja pienennetty painoa varten. Tästä syystä hyvä neuvo on piirtää alkuperäinen kuvitus suoraan yhdensuhteiseen kokoon tai pienempään, koska painon kannalta on helpompi suurentaa kuvaa kuin pienentää sitä. Yksityiskohtien ja koon lisäksi paidan suunnittelussa tuli pohtia sommittelua, kuvituksen muotoa ja asettelua suhteessa kehoon sekä värien valintaa mahdollisimman saavutettavan lopputuloksen takaamiseksi.
Tuleeko tämän vuoden Ropecon paidasta erityisen hirviömäinen?
Kyllä tulee! Paitagrafiikan hirviömäisen massan hirviöissäkin on hirviöitä, joten kuvituksen kantava teema “hirviöiden monimuotoisuus roolipeleissä” tuskin jää huomiotta.
Vaikuttiko tämän vuoden väriteema kuvitukseesi, eli johtivatko värit sinua johonkin tiettyyn suuntaan?
Kokeilin aluksi erilaisia vaihtoehtoisia väriyhdistelmiä, mutta päädyin lopulta mukailemaan Ropeconin tapahtumavuoden väripalettia, jossa on liilaa ja vihreää. Valitut värit toimivat hyvin yhteen tapahtuman visuaalisen kokonaisuuden kanssa, ja sen lisäksi ne sopivat kuvituksiin selvästi parhaiten.
Voitko kuvailla paitagrafiikkaa yhdellä hirvittävällä lauseella?
”Eih oliko se viimeinen uusintaheitto?”
Missä voi nähdä lisää töitäsi?
Töitäni voi nähdä Instagram-tililtäni @ossi_kannosto_art.