Viime vuonna ensi askeleensa ottanut akateeminen seminaari on osa Ropeconin ohjelmaa myös tänä vuonna. Koska kyseessä on uusi lisäys ohjelmaan, ja tapahtuma sijoittuu tavanomaisen ohjelmiston ulkopuoliseen ajankohtaan alkaessaan jo perjantaiaamuna, voi olla hyvä avata mistä tässä kaikessa on kyse. Tässä jutussa akateemisesta ohjelmasta vastaava coniitti Ville Kankainen kertoo, mikä Ropeconin akateeminen seminaari on ja miten se eroaa muusta tapahtumasta.
Akateeminen seminaari on tarkoitettu kaikille, joita kiinnostaa, millaista tieteellistä tutkimusta roolipeleistä ja muista Ropeconin ohjelmistoon kuuluvista peleistä tehdään. Kyseessä on keskusteluun painottuva tapahtuma, jossa tutkijat esittelevät lyhyesti tutkimusaihettaan, minkä jälkeen yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Seminaarissa on oiva mahdollisuus päästä keskustelemaan pelitutkijoiden kanssa viimeaikaisista pelimaailman ilmiöistä. Tapahtuman tavoitteena on tuoda pelitutkimusta näkyväksi tavalliselle Ropecon-kävijälle ja synnyttää vuorovaikutusta tutkijoiden ja laajemman yleisön välille. Sinun ei siis tarvitse olla pelitutkija osallistuaksesi akateemiseen seminaariin, kaikki pelitutkimuksesta kiinnostuneet ovat tervetulleita paikalle! Akateemisen seminaarin liput ovat nyt myynnissä Ropeconin nettisivuilla.
Kuva: Sami Eräluoto
Kuten akateemisissa seminaareissa on tapana, pelitutkijoista koostuva raati valitsee tapahtumassa kuultavat esitelmät ennakkoon lähetettyjen ehdotusten pohjalta. Esitykset pidetään englanniksi, koska se on tieteenalalla käytävän keskustelun kieli, ja suurin osa pelitutkimusartikkeleista julkaistaan kansainvälisissä pelitutkimuksen aikakauslehdissä tai konferenssijulkaisuissa, kuten International Journal of Role-playing, Game Studies, ToDigra tai Simulation & Gaming. Näistä viimeinen on vanhin pelitutkimuksen aikakauslehti, jonka historia kattaa jo yli viisi vuosikymmentä. Pelejä onkin tutkittu jo sangen pitkään, vaikka pelitutkimus itsessään on varsin nuori tieteenala. Pelitutkimuksesta voi lukea enemmän viime vuoden blogipostauksesta.
Akateemisissa seminaareissa ja konferensseissa on tapana rajata puheenvuorojen aihetta esitelmöintikutsussa annetulla teemalla tai otsikolla. Tänä vuonna seminaarin otsikko on “Characters and Figurines”. Puheenvuorot siis käsittelevät näitä aihepiirejä erilaisista näkökulmista. Vielä tässä vaiheessa on kuitenkin vaikeaa sanoa, millaiseksi ohjelma tarkalleen ottaen muodostuu, sillä se perustuu lähetettyihin ehdotuksiin.
Tämän vuoden teeman yksi tarkoitus on houkutella esityksiä, jotka käsittelevät miniatyyrejä erilaisista näkökulmista. Miniatyyrejä on pelitutkimuksen piirissä tarkasteltu varsin vähän, mutta ne tarjoavat mielenkiintoisen ikkunan erityisesti aikuisten leikillisyyteen ja pelikulttuureja ympäröivään toimintaan. Millaista lisäarvoa harrastajat saavat miniatyyrien maalaamisesta ja muokkaamisesta? Entä miksi he haluavat jakaa videoita ja kuvia kokoelmistaan sosiaalisessa mediassa? Miksi miniatyyrit ovat niin suosittuja moderneissa lautapeleissä?
“Figurines” sanana kattaa kuitenkin peleissä käytettäviä miniatyyreja laajemmin muutkin miniatyyrihahmot, kuten esimerkiksi nuket tai uskonnolliset figuriinit. Pelitutkimuksen alla tutkitaan nykyään myös leikin erilaisia muotoja, ja tutkijat käyvät edelleen keskustelua siitä, missä tarkalleen ottaen menee pelin ja leikin raja. Yhteiskunnan ja kulttuurin pelillistyminen ja leikillistyminen ovat tuoneet hahmominiatyyrit selvästi erottuvaksi osaksi fanikulttuuria. Monenlaiset hahmot ovat vahvasti näkyvissä sosiaalisessa mediassa, kun ihmiset jakavat videoita itse muokkaamistaan hahmoista sekä esittelevät hahmo- tai miniatyyrikokoelmiaan. Visuaalisuudesta on jaettavan median aikakaudella tullut yhä tärkeämpää.
Aikuisten leikistä tai leikillisestä toiminnasta on ylipäätään tullut yhteiskunnassa entistä hyväksytympää, vaikka usein aikuiset saattavat puhua pikemminkin keräilystä tai harrastuksesta. Aikuiset harrastajat saattavat keräillä erilaisia sarjakuviin ja peleihin liittyviä hahmoja, ja toisaalta nukkekotien rakentaminen on kokenut viime vuosina uuden tulemisen. Keräileminen on toimintana läheistä sukua leikille, ja saattaa olla että useat keräilijät myös leikkivät kokoelmillaan vaikka eivät tätä aina haluaisi myöntää. Ropeconin tämänvuotinen akateeminen seminaari osallistuu tähän keskusteluun pelin ja leikin rajoista sekä siitä, kuinka hahmot ja miniatyyrit luovat erilaisia merkityksiä ihmisille.
Mikäli sinulla on kysymyksiä tai kommentteja akateemiseen ohjelmaan liittyen, niitä voi kirjoitella osoitteeseen: akateeminen.ohjelma@ropecon.fi
___________________________________
Ville Kankainen
Akateeminen ohjelma, Ropecon 2019
___________________________________
Puhujaksi seminaariin?
Ropecon kutsuu sinut mukaan dialogiin hahmojen ja miniatyyrien merkityksestä pelikulttuurissa. Tervetulleita ovat niin aloittelevat tutkijat ja tohtoriopiskelijat kuin kokeneemmatkin tutkijat. Lue esitelmöintikutsu ja lähetä ehdotuksesi 5.5. mennessä.