Japanin historia ja kulttuuri vetoavat roolipelaajiin, ja vaikka Japanista ei montaa roolipeliä olekaan käännetty englanniksi – eikä kai yhtään suomeksi – näkyvät Japanin vaikutteet monien roolipeliharrastuksessa. Suomessa niin pöytäroolipelejä kuin larppeja on sijoitettu tapahtuvaksi Japanissa, tai Japanin kulttuurista on otettu inspiraatiota omiin fiktiivisiin kulttuureihin. Niin isännälleen uskolliset samurait, teehuoneella lautapelaamalla ja keskustamalla viihdyttävät geishat, laivaston pukeutumisesta inspiraationsa saaneet koulupuvut kuin vakoilua ja salamurhia harjoittaneet ninjat ovat inspiroineet lukuisia roolipelejä.
Ropeconissa on perinteisesti nähty Japanin kulttuuria eri suunnista avaavia luentoja jo monena vuotena, ja niin on asian laita myös tänä vuonna. Jo aiemmin Japanin mytologiaa ohjelmissaan muiden teemojen ohella käsitellyt Joonas Kirsi keskittyy tänä vuonna vain Japanin mytologiaan perinteisessä sunnuntaiaamun klo 9.00 alkavassa ohjelmassaan.
Japaniteemaisia satutunteja järjestetään kolme – lapsille on omansa, samuraitarinoille omansa ja hirviötarinoille omansa. Mikäli miekat taas ovat oma juttu, katanoista ja muista japanilaisista miekoista puhuu Matti Maalismaa, ja perinteistä japanilaista pukeutumista eli wafukua avaa tarkemmin Suvi Lamminen. Sen lisäksi tapahtumassa näkyy varmasti lukuisissa kävijöiden asuissa vaikutteita Japanista niin nykypäivästä, historiasta kuin mangan ja animenkin maailmasta. Tervetuloa!
Ropeconin luennot ja satutunnit käsittelevät Japania eri puolilta ja antavat täten seuraajalleen inspiraatiota roolipeleihin, mutta eivät esittele japanilaisia roolipelejä tai roolipelaamista Japanissa. Lukeaksesi hieman enemmän Japanin roolipelikulttuurista, tsekkaa vaikka tämä Juhana Petterssonin roolipeliblogi Lokiin kirjoittama artikkeli: Japanilaisessa roolipelikaupassa.