Ropecon 2022 järjestelyt etenevät. Tapahtumaa järjestävä conitea on pääosin koottu viimeisiä kiinnityksiä lukuunottamatta ja on aika kääntää katseet tapahtuman teemaan. Teemaehdotuksia on haettu sosiaalisessa mediassakin, mutta lopullisen päätöksen teemasta teki totuttuun tapaan conitea.
Viime vuosina teemoina on nähty mm. elementit (2021), maailmanloppu (2020), sekä mytologia (2019). Teemoja on lähestytty monipuolisesti mm. puheohjelmassa, työpajoissa, peleissä, sekä myös osallistujien pukeutumisessa; teeman mukainen pukeutuminen toki on näkynyt lähiconeissa enemmän kuin etätapahtumissa.
Ensi vuonna keskiöön nostetaan kahden henkilön välinen lämmin ja vuorovaikutuksellinen kiintymyssuhde, olipa kyse sitten hahmoista tai pelaajista. Romanttisesta rakkaussuhteesta ei kuitenkaan ole kyse, sillä paitsi että rakkaus oli jo teemana 2007, ei rakkaus missään nimessä ole ainut ihmisuhdetyyppi, joka ansaitsee huomiota. Ensi vuoden teema on nimittäin YSTÄVYYS.
Ystävyys nostaa esille roolipeli-, larppi-, lautapeli-, figupeli- ja korttipeliharrastusten sosiaalista puolta. Ystävyyttä esiintyy pelipöydissä sekä hahmojen, että pelaajien välillä. Usein pelataan kavereiden kesken, mutta peliharrastus on myös auttanut monia saamaan uusia kavereita. Larpeissa ystävyys voi olla hahmon taustan keskeisimpiä vaikuttimia tai suurimpia tavoitteita. Toisaalta päättynyt ystävyyssuhde voi ravistella peliporukkaa tai muuttaa hahmon motiiveja. Elinikäiset ystävyydet saattavat syntyä pelipöydän ääressä tai vaikka Ropeconin sisäänpääsyjonossa. Pitkäaikaisissa pelikampanjoissa niin pelaajat kuin hahmotkin ovat keskenään ystäviä.
Ropecon 2022 kutsuu sinut siis juhlistamaan ystävyyttä – joko vanhojen kavereidesi kanssa, tulevia ystäviäsi ensimmäisiä kertoja tavaten tai molempia.