Ropeconin vuoden 2018 kunniavieras on kanadalainen pelisuunnittelija ja kirjoittaja Alex Roberts. Nykyisin Ottawassa asuva Roberts suunnittelee pöytä- ja liveroolipelejä. Hänet tunnetaan myös Backstory-podcastista, jossa hän haastattelee pelialan tekijöitä. Robertsin työstämiin peleihin kuuluvat mm. Sig: The City Between, Dialect, Damn the Man Save the Music!, Threadbare ja Misspent Youth: Sell Out With Me.

Roberts on vieraillut useissa Pohjois-Amerikassa pidetyissä konferensseissa puhumassa mm. queer-pelisuunnittelusta peleissä, joissa käsitellään romansseja, seksuaalisuutta ja henkisyyttä. Tällä hetkellä hän työskentelee Bully Pulpit Gamesilla tuotantokoordinaattorina. Hänen työhönsä kuuluu yhteisön turvallisuuden kehittäminen yhteistyössä pelitapahtumien kanssa.

Kysyimme kunniavieraalta muutaman kysymyksen pelitapahtumien inklusiivisuudesta ja turvallisuudesta. Lopuksi pyysimme häntä kertomaan kirjoittamastaan syksyllä ilmestyvästä Star Crossed -pelistä, joka keräsi tänä vuonna 800 % tavoitteestaan yhteisörahoituksella. Tervetuloa Ropeconiin kuulemaan lisää Alexista ja hänen työstään roolipelien parissa!

Star Crossed -pelin kuvitusta. Kuvittaja: Jess Fink

Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä huomioon otettavaa asiaa, kun halutaan järjestää turvallinen pelitapahtuma?

Säännöillä on voimaa, mutta ne ovat myös yllättävän epätarkkoja. Otetaan esimerkiksi tyypillinen tilanne: huomaat, että alkoholilla on usein osuutta ongelmakäytökseen tapahtumissasi. Jos kiellät alkoholin nauttimisen, osa siihen liittyvistä ongelmista ehkä poistuu – tai ehkä ongelmat poistuvat näkyvistä, koska ongelmatilannetta todistaneet (ja ongelmatilanteen uhrit!) jättävät rangaistuksen pelossa ilmoittamatta ongelmasta. Pohdi sääntöjen lisäksi myös erilaisia tapoja muuttaa yhteisön kulttuuria. Kulttuuri muuttuu tuskastuttavan hitaasti, mutta muutos on tarpeen. Vaikka selkeitä sääntöjäkin tarvitaan, ne eivät yleensä yksin riitä.

Jaa vastuuta! Älä jätä yhteisöstä ja sen turvallisuudesta huolehtimista yksittäisen henkilön vastuulle. Tämä on erityisen tärkeää, kun sääntöjä haastetaan, tai kun yhteisön säännöt ja käytännöt eivät ole riittäneet suojelemaan jotakuta. Tällaiset taakat eivät kuulu yksittäisen vastuuhenkilön kannettaviksi.

Lopuksi: Muista, että kaikki tapahtumajärjestäjät kohtaavat samoja ongelmia! Meillä on myös paljon tietoa ja kokemuksia jaettaviksi. Pyydä muita kertomaan omista kokemuksistaan ja jakamaan turvallisuuteen liittyvää dokumentaatiota. Tapahtumat ja järjestöt eivät välttämättä voi jakaa kaikkia sisäisiä asioita, mutta vähintäänkin meillä kaikilla on valtavasti kokemusta, jota voi välittää suullisesti. On tärkeää, että puhumme rehellisesti onnistumisista ja vaikeuksista. Jos tapahtumanjärjestäjä sanoo, ettei heidän tapahtumassaan koskaan ole ollut syrjintään tai häirintään liittyviä ongelmia, hän ei luultavasti vain koskaan ole itse nähnyt ongelmatilanteita. Se ei merkitse sitä, etteikö niitä olisi.

Turvallisuus on meidän kaikkien asia. Mitä kävijä tai osallistuja voi tehdä luodakseen pelitapahtumaan turvallisemman tilan?

Vaikka et osallistujana pääsisi vaikuttamaan sääntöihin, tai vaikka säännöt eivät olisi mielestäsi erityisen onnistuneet, on aina sallittua osoittaa myötätuntoa ja välittämistä kanssaihmisille! Tärkein neuvoni on toivottaa uudet tai paikkaansa etsivät pelaajat aktiivisesti tervetulleiksi. Pelkkä ystävällisyys ei välttämättä aina riitä – anna esimerkiksi uusille pelaajille aikaa valokeilassa ja vedä heitä aktiivisesti mukaan omiin tarnoihisi! Ole kiinnostunut heidän hahmoistaan. Meillä on kiusaus pelata vain ystäviemme kanssa. Tiedämme, että meillä on hauskaa, jos ympäröimme itsemme lempipelaajillamme, mutta kannattaa muistaa, miltä pelit tuntuivat silloin kun olit vasta-alkaja. Miltä tuntui, kun aluksi tuntemattomat ihmiset olivat ystävällisiä ja tekivät parhaansa toivottaakseen sinut tervetulleeksi? Uudet pelaajat, joilla on uusia ideoita, uusia näkökulmia ja uusia tapoja luoda iloa ympärilleen ovat mahtava juttu.

Hiljaisuus ja eristyneisyys ovat häirinnän kasvualustoja. Meidän pitää tukea toisiamme. Kysy itseltäsi: Olenko minä sellainen henkilö, jonka puoleen toinen pelaaja voi kääntyä, jos on loukkaantunut tai peloissaan? Miksi? Tai miksi en ole?

Miten neuvoisit järjestäjiä ja osallistujia luomaan sellaisen tapahtuman, joka on inklusiivinen, ja jonne kaikki tuntevat olevansa tervetulleita?

Mieti, kenestä saattaisi tuntua siltä, ettei hän kuulu joukkoon tai ole tervetullut. Etsi aktiivisesti henkilöitä, jotka tuntevat näitä näkökulmia ja kutsu heidät mukaan järjestäjäjoukkoon! Nämä ihmiset huomaavat ongelmakohtia, jotka jäisivät sinulta huomaamatta ja keksivät ratkaisuja, jotka eivät olisi tulleet sinulle mieleen. Monimuotoisuus ei ole pelkkä kohteliaisuuskysymys eikä sitä pidä nähdä velvoitteena: erilaisuudessa on voimaa. Erilaisuudessa toisaalta piilee myös konflikteja. Totu erimielisyyksiin ja valmistaudu kohtaamaan konfliktit asiallisesti!

Uusi pelisi Star Crossed oli huikea Kickstarter-hitti, ja on nyt ennakkotilattavissa. Mistä pelissä on kyse?

Hauskaa kun kysyit! Star Crossed on kahden hengen peli kielletystä rakkaudesta. Siinä käytetään puisista palikoista koostuvaa tornia (sain ajatuksen pelatessani Dread-roolipeliä, jota suosittelen kaikille), joka kuvastaa kahden hahmon toisiaan kohtaan tuntemaa vastustamatonta vetoa. Hahmoilla on kuitenkin jokin pakottava syy olla näyttämättä tunteitaan. Pelissä pelataan sarja kohtauksia, joissa hahmojen suhteesta tulee yhä läheisempi. Hahmojen väliset tunteet voimistuvat joka kerran, kun tornista otetaan palikka. Jos torni romahtaa, hahmot näyttävät tunteensa! Pelin mittaan tehdyt valinnat vaikuttavat siihen, onko se hyvä vai huono asia. Voit pelata aivan ketä tahansa: olen nähnyt pelattavan yksinäisiä astronautteja tietoisilla avaruusasemilla, 70-lukulaisia radikaalinunnia sekä entisiä pariskuntia, jotka tietävät, että vanhan liekin roihahtaminen särkisi lopulta jälleen molempien sydämet.

Jason Morningstar sanoi, että peli “kääntää odotukset päälaelleen ja haastaa pöytäroolipelien teemat ja muodon”, mikä on mielestäni aika hienoa. Itse sanoisin, että peli on suloinen ja surullinen, jännittävä ja mukava, lempeä ja houkutteleva. Se saa ihmiset kikattamaan, mikä tekee minut onnelliseksi.

Star Crossed -pelin kuvitusta. Kuvittaja: Jess Fink


Alex Robertsin ohjelmanumerot Ropecon 2018 -tapahtumassa

Kaikki ohjelmat ja käytännön infon löydät Ropeconin ohjelmaoppaasta »

Interviewing Guests, Interviewing Players: A Podcaster’s Guide to Roleplay
pe 19.00–19.45, sali 103

A roleplaying game is a conversation – and so is an interview. Alex Roberts, host of the acclaimed Backstory podcast on the ONE SHOT Network, shares wisdom from and for GMs and journalists alike. ”What led you to that decision?” ”What about that is important to you?” ”Do you have any regrets about what happened?” ”What are you searching for?”

Un-Designing Star Crossed
la 16.00–16.45, sali 103

Star Crossed, the two-player RPG of forbidden love, was built in an intuitive way, embracing the uncertain and the unexpected. Many of the core design elements – the tower, the Lead/Follow structure, and the scene cards, to name a few – make sense only as a whole, long after they’ve been conceived and assembled. Why does this matter when the game is about relationships and intimacy? Is it time to set the framework of ”design” aside in your own game-making?

Star Crossed Demo
su 12–14, Ohjelmalava, Lasigalleria

Come watch Guest of Honor Alex Roberts’ brand new Star Crossed being played!

Women in Game Design
la 12.00–13.45, sali 103

What is it like to be a woman in game design, and in game design communities? Does gender impact game design, or one’s position in the community? Panelists include Guest of Honor Alex Roberts and Karoliina Korppoo.

Crowdfunding Roleplaying Games
la 21.00–21.45, sali 103

Crowdfunding has become a very significant way of funding tabletop roleplaying games. So, how do you fund your own roleplaying game project? What does it take to succeed and what mistakes should you avoid at all cost? The panelists will discuss different crowdfunding platforms and share experiences on running a crowdfunding campaign.


Lue lisää Alexista:

Roolipeliblogi Lokin juttu Alex Robertsista »

Alex Robertsin blogi Tumblerissa »
Tutustu Alexin podcasteihin »
Alex Twitterissä »
Seuraa Alexia Google+ -palvelussa »


Kristel Nyberg