Teksti: Konstitiimi

Konsti-ilmoittautumissovellus (ropekonsti.fi) on ollut käytössä Ropeconissa jo vuodesta 2017 lähtien. Aluksi Konstia käyttivät ainoastaan pöytäroolipelit, sittemmin Konstin käyttö on laajentunut turnauksiin, larppeihin ja työpajoihin. Vuodesta 2022 alkaen pöytäroolipelien ilmoittautuminen Konstin kautta on noudattanut samaa kaavaa: halukkaat ilmoittautuvat arvontaan viimeistään kaksi tuntia ennen pöytäroolipelin alkamista, minkä jälkeen suoritetaan ns. arvonta, missä Konstin algoritmi etsii halukkaille parhaat mahdolliset pelipaikat. Arvonnan jälkeen on ns. suora ilmoittautuminen, jossa jäljelle jääneet paikat ja peruutuspaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Vuosien 2022–2024 yhtenäinen ilmoittautumistapa mahdollistaa pöytäroolipelitilastojen analysoinnin. Tässä kirjoituksessa perehdytään eksploratiivisesti Konstin avoimesti saatavilla olevaan dataan. Lisäksi asiasta kiinnostuneille lukijoille tässä linkki avoimesta datasta koostettuihin csv-tiedostoihin ja koodiin, jolla csv-tiedostot ja tässä esitetyt kuvaajat on tehty.

Aloitetaan kuvasta 1, joka näyttää kuinka monta ilmoittautujaa ja pelipaikkaa pöytäroolipelissä on ollut kunakin vuonna. Kuvasta 1 nähdään, että sekä ilmoittautuneiden että pelipaikkojen määrä on noussut molempina vuonna. Kuitenkin kaikkina vuosina jokaiselle ilmoittautujalle olisi jaettavissa ainakin yksi pelipaikka. Kuvassa 1 sekä muissa alla esitettävissä kuvaajissa ilmoittautujien määrä on laskettu ottamalla mukaan ne käyttäjät, jotka ilmoittautuvat vähintään yhteen arvontaan tai pelasivat vähintään yhden pelin suoran ilmoittautumisen kautta. Kuvassa ei siis huomioida niitä, jotka yrittivät päästä pelaamaan vain suoran ilmoittautumisen kautta, mutta eivät mahtuneet mihinkään peliin.

Kuva 1: Pöytäroolipeleihin ilmoittautuneiden ja pelipaikkojen määrä vuosittain. Tummanharmaa viiva näyttää kuinka monta pelipaikkaa ilmoittautujaa kohden on ollut saatavilla (oikea pystyakseli).

Kuvassa 2 tarkastellaan arvonnan ja suorien ilmoittautumisten kautta saatujen pelipaikkojen määrää. Kuvasta nähdään, että niiden ilmoittautuneiden määrä, jotka eivät päässet yhteenkään peliin on kasvanut hienoisesti vuodesta 2022, mikä ei ole toivottavaa. Vuonna 2024 yhteen peliin päässeiden määrä tippui vuoden 2022 tasolle. Vuoden 2023 pelimäärät kuvassa 2 osoittavat siihen suuntaan, johon Konsti-tiimi haluaisi sovelluksen toimintaa ohjata: jokainen pääsee pelaamaan ainakin kerran. Vuoden 2024 pelimäärät kehittyivät kuitenkin hieman huonompaan suuntaan, kun yhden pelin pelanneiden määrä pieneni ja vastaavasti enemmän kuin yhden pelin pelanneiden määrä kasvoi hieman. Kolmen vuoden tilastoista on kuitenkin vielä vaikea sanoa, mikä on normaalin vaihdunnan osuus pelimäärissä.

Kuva 2: Ilmoittautujien arvonnassa ja suorassa ilmoittautumisessa saatujen pelipaikkojen määrä vuosina 2022-2024. Pystyakseli kertoo kyseisen pelimäärän pelanneiden ilmoittautujien määrän jaettuna kyseisen vuoden kaikkien ilmoittautujien määrällä (kuva 1).

Kuvassa 3 näytetään, kuinka moneen arvontaan ilmoittautujat osallistuivat. Yksi arvontaan osallistuminen vastaa yhtä peliä, johon ilmoittautuja on ilmoittautunut Konstin arvontavaiheessa. Kuvasta 3 nähdään, että pelaamaan päässeet ilmoittautuvat huomattavasti useammin peleihin kuin ilman pelipaikkaa jääneet. Esimerkiksi yhteen arvontaan ilmoittautuneiden määrä on vuosina 2022–2024 yli kaksinkertainen niillä, jotka eivät pääse pelaamaan pelaamaan päässeisiin verrattuna. Pelaamaan päässeet ilmoittautuvat useammin myös yli kymmeneen peliin kuin ilman pelipaikkaa jääneet. Vuosien 2022–2024 välissä on kuitenkin havaittavissa, että ilman pelipaikkaa jääneetkin ovat alkaneet ilmoittautua useampaan peliin.

Kuva 3: Käyttäjien arvontaanosallistumismäärä vuosina 2022-2024. Yksi arvonta tarkoittaa käyttäjän halukkuutta osallistua tiettyyn peliin Konstin arvontavaiheessa. Pystyakseli kertoo ilmoittautujien määrän jaettuna kyseisen vuoden kaikkien ilmoittautujien määrällä.

Kuvassa 4 esitetään pelien suosio alkamisajan mukaan. Pelin suosio määritellään tässä niiden ilmoittautujien määrällä, jotka ovat ilmoittautuneet peleihin Konstin arvontavaiheessa, jaettuna alkamisajankohdan pelien enimmäispelaajamäärällä. Kuvasta nähdään, että suosituimmat pelit pelataan lauantaina iltapäivällä, kun taas perjantaisin ja sunnuntaisin pelien suosio on vähäisempää. Huomioitavaa kuitenkin on, että kaikissa tapauksissa pelien suosio on suurempaa kuin yksi, eli peleistä on kiinnostunut useampi ilmoittautuja kuin pelipaikkoja on saatavilla.

Kuva 4: Pelien suosio alkamisajankohdan mukaan. Suosio on laskettu jakamalla peliin haluavien käyttäjien määrä Konstin arvontavaiheessa pelin enimmäispelaajamäärällä.

Konstin tulevassa kehityksessä panostamme edelleen käytettävyyden ja ymmärrettävyyden lisäämiseen esimerkiksi näyttämällä arvontaan ilmoittautuneiden määrän selkeämmin. Koitamme myös kehittää viestintää, esimerkiksi mahdollisuutta saada ilmoituksia sähköpostilla tai tekstiviestitse. Suunnitelmissa on myös mahdollisuus kirjautua Konstiin Kompassi-tunnuksella, mikä mahdollistaisi esimerkiksi peleihin ilmoittautumisen ilman paikan päältä haettavaa rekisteröitymiskoodia. Kun ilmoittautumistietoja on nyt kasassa jo kolmen vuoden verran, tulemme Konsti-tiimissä myös tekemään simulaatioita eri tavoista sijoittaa pelaajat peleihin mahdollisimman reilusti. Näiden simulaatioiden avulla toivomme löytävämme algoritmin, joka minimoi arvonnassa ilman peliä jääneiden määrän. Uudistusten kanssa on hyvä muistaa, että Konstia kehitetään vapaaehtoisvoimin, joten jos jokin ominaisuus ei ehdi vielä seuraavaan Ropeconiin, niin toivottavasti sitä seuraavaan!