© Ropecon / Graafinen ilme Murlocbanger

See below for English.

Hirviöitä on ollut aina olemassa ja ne ovat yhtä vanhoja kuin mielikuvitus. Hirviö on jokin vieras, pelottava ja vaarallinen olento, joka poikkeaa tavanomaisista maailman olennoista. Hirviö voi olla vaikea vastustaja, uhka, haaste tai väärinymmärretty olento. Hirviöksi voi syntyä, hirviöksi voi tulla tai muut voivat päättää jonkun olevan hirviö. Hirviö voi olla vertauskuva, varoittava esimerkki, ihmisyyden peili tai tuntematon arvoitus. Pelissä se voi olla juonenkäänne, visuaalisesti kiehtova elementti tai jopa työkalu tai ase. Hirviön voi löytää luolasta, sängyn alta, loppuvastuksena tai peilistä. 

Hirviöt eivät ole aina yksiselitteisesti pahoja. Elokuvat, kirjat ja mytologiat käsittelevät monenlaisia hirviöitä, jotka eivät kaikki ole vain kauhistuttavia petoja, vaan usein inhimillisiä, myötätuntoa herättäviä ja sympaattisia olentoja. Toisinaan kammottavin hirviö on tavallisen näköinen ihminen, jolla on omasta mielestään hyvät tarkoitusperät. Hirviön ympärillä oleva yhteisö määrittelee sen, mitä milloinkin pidetään hirviömäisenä tai mikä on hirviö. Peleissä hirviöitä vastaan taistellaan tai hirviöitä pelataan pelaajahahmoina – tai hirviöiksi muututaan ajan kuluessa. Hirviöitä ja hirviömäisyyttä on käsitelty peleissä eri tavalla, ja parhaimmillaan hirviöt ovatkin moniulotteisia ja yllättäviä. 

Miten hirviöt syntyvät? Mitä hirviöille tehdään? Millainen on hyvä hirviö? Kuoleeko hirviö aina lopussa? Tuo peliin parhaat hirviösi, pukeudu suosikkihirviöksesi tai luo seikkailu, jossa pääosassa on hirviö. Vuonna 2024 Ropeconissa tutkitaan, metsästetään, ymmärretään, pelätään, luodaan ja pelataan hirviöitä. 

Tekstin kirjoittivat

Ropeconin 2024 pääjärjestäjät

Ropeconin pääjärjestäjät 2024 vasemmalta oikealle Emi Maeda, Hanna Andersén, Nea Similä ja Jesse ”AvoCado” Arokanto Kuva: c) Armas Weselius.

Ropecon’s theme in 2024 is monsters

Monsters have always existed and they are as old as human imagination. Monsters are strange, frightening, and dangerous creatures that differ from ordinary creatures in the world. Monsters can be dangerous adversaries, a threat, a challenge, or a misunderstood monster. Monsters are born, monsters are made and someone can be called a monster. Monsters can be allegories, a warning, a reflection of humanity, or a mystery. In games, monsters can be plot twists, an intriguing visual element, or even a tool or weapon. Monsters can be found in a cave, under a bed, in a boss fight, or in the mirror.

Monsters aren’t always categorically evil. Films, books and mythologies feature a wide variety of monsters. They aren’t just terrifying beasts, instead they are often human, sympathetic and evoke compassion. Sometimes the most terrible monster is an ordinary human being with good intentions. Monsters and monstrosity are defined by the communities they inhabit. In games, monsters are battled, or they are player characters – or over time, someone becomes a monster. Monsters and monstrosity have been dealt with in games in numerous different ways, and at their best, monsters are rounded characters and surprising.

How are monsters born? What is done to monsters? What is a good monster? Does the monster always die at the end? Bring your best monsters to the game, dress as your favorite monster or create an adventure where the monster is the main character. In Ropecon 2024 monsters are investigated, hunted, understood, feared, created and played as.

Text by

Main organizers of Ropecon 2024